@skuldfri

Ung man utan en enda krona i lån eller andra skulder. Äger egen bostadsrätt. Följ min väg till ett större kapital via aktiehandel! Finns på twitter, @skuldfri

En liten översikt och introduktion

Publicerad 2013-07-11 22:03:00 i Allmänt,

Hej på er. Det är jag som går under aliaset @skuldfri på twitter. De som följer mig där vet att jag inte har en enda krona i lån eller andra skulder, äger min alldeles egna lilla bostadsrätt och sparar pengar varje månad för att sedan investera dessa i aktier (eller andra värdepapper, men främst aktier).
 
Jag tänkte direkt börja med att redovisa inkomst/utgifter från lön till lön. Värt att notera är att jag får lön den 15:e, av någon anleding. Har inte en hög inkomst, men nog bra för att ha en levnadsstandard som jag trivs med, och även nog mycket för att kunna spara undan pengar varje månad.
 
 
Min inkomst efter skatt denna månad var 19 388 kr. Med några hundra kvar på kontot och lön på måndag (15:e), så har månaden sett ut så här för mig:

 
Nu vill jag redovisa lite hur och varför för vissa kategorier:
  • Räkningar - precis som det låter. Internet, telefon, hyra och A-kassa. Andra månader ökar denna kategori; bilförsäkring, bilskatt, hemförsäkring och liknande.
  • MX (motocross). Jag kör cross, och det ÄR dyrt, jag kommer helt enkelt inte undan det, tyvärr. Om jag inte slutar köra, men det har jag inga planer på att göra.
  • Bensin - är i behov av bil, men jag har lyckats dra ned den månatliga bensinkostnaden med mesig eco-driving från ett snitt på drygt 2700 kr/månad till ungefär 2000 kr/månad. 700 kronor mer i sparande.
  • Alkohol - en ekonomiskt tråkig (men i övrigt jävligt rolig) historia denna månad. Mycket fester, och när man går ut på krogen full med lite 'vagt' omdömde så vet vi alla hur det kan sluta. Det lugnar sig efter sommaren.
  • Mat @ Jobbet - för de gånger jag glömt eller inte orkat göra i ordning matlådor att ta med i stället och fått äta ute. Dock har jag blivit bättre på det!
  • Tobak - Jag snusar och har inga planer på att sluta göra det heller. Däremot kan jag skära ned lite i den utgiften genom att köpa en stock snus billigt för 149 kr. Räcker länge.
  • Äta ute / Hämtmat - Det är precis som det låter. Gå ut och käka med polarna, eller vara lat och plocka hem lite mat från något ställe i stan
Så när man tar helhetsbilden från lön till lön så har jag alltså sparat totalt drygt 6600 kr från lön till lön. Denna sparsumma pendlar mellan allt från 3500 kr till uppemot 10 000 kr, beroende på hur mycket jag får i lön och hur mycket räkningar och andra utgifter jag har. Bilen kan gå sönder, crossen kan rasa, eller andra tråkiga utgifter kan komma upp. Därför kommer nu 500 kr varje månad direkt från lön gå till ett räntebärande sparkonto utan bindningstid, ett litet buffertsparande för oförutsedda tråkigheter.
 
Jag tackar och bockar för feedback. Ha det!

Kommentarer

Postat av: Isabelle

Publicerad 2013-07-11 22:25:55

Tack!! Precis vad jag behöver!

Postat av: FRER1985

Publicerad 2013-07-12 10:19:31

Bra idé! Ska bli kul att följa dig, bra att du inspirerar andra att hålla koll på utgifterna och komma igång med sparandet! Men vad du missat berätta är vad du sparar i förutom räntekontot samt vilken ränta du har. Om du ska vara en förebild måste det vara ett kompetent sparande också (sparkontoräntan ska minst slå inflationen, fonderna ska vara bland de bästa i marknaden, kanske genom Nordnet eller Avanza, aktierna om du köper sådana ska vara av kvalité, lönsamma, växande och helst utdelande bolag, beskriv också hur du minskar marknadsrisken genom att snitta dig in månadsvis/halvårsvis i fonder/aktier).

Postat av: Anton

Publicerad 2013-07-12 10:41:05

Trevlig blogg, ska bli rolig att följa!
En kort fråga - den där fina utgiftsöversikten, har du använt ngn app eller så för att lätt kategorisera dina utgifter eller har du lagt in varje utgift "för hand"?

Postat av: Snåljåpen

Publicerad 2013-09-18 19:54:34

Kul! Men du är ingen låginkomsttagare, du är bara inte höginkomsttagare. Tycker absolut inte att din lön är fy skam!

Vilken stad bor du i? Framgår det någonstans?

Mvh,
Snåljåpen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela