@skuldfri

Ung man utan en enda krona i lån eller andra skulder. Äger egen bostadsrätt. Följ min väg till ett större kapital via aktiehandel! Finns på twitter, @skuldfri

Hemförsäkring, a-kassa och fackavgift - minska utgifterna?!

Publicerad 2013-07-17 18:59:00 i Allmänt,

Mitt förra inlägg om att kunna spara 48% av lönen blev igår litet svårare, men fortfarande helt genomförligt bara jag vill och planerar rätt! Det kom nämligen två räkningar som jag inte hade räknat med i min budget. Sådana räkningar som kommer väldigt sällan.

Den ena var hemförsäkring. En ack så viktig, men tråkig utgift. Utan en hemförsäkring kan en vattenskada, brand eller annat stå mig väldigt dyrt. Och det vill ingen vara med om. Den andra räkningen var för besiktning av bilen. Dock så är förfallodatumet på den först i mitten av september månad, så den behöver jag inte betala nu.
 
Hemförsäkringen är bara på 425kr. Då är det betalning helårsvis som gäller för min del. Min fackförening betalar större delen av hemförsäkringen som en premie. I a-kassa/fackavgift betalar jag varje månad 613 kr i en samlad klumpsumma. Hur fördelningen av a-kassa/fackavgift är i den utgiften vet jag skamligt nog inte! För något år sedan när jag ringde och bad om att få ansluta mig till a-kassan men inte facket (jag och min arbetsgivare har en bra relation, så det kändes/känns onödigt) så blev jag ändå fackansluten. Mitt önskemål blev inte riktigt korrekt uppfattat av den som hade hand om detta ärende, och där stod jag med dubbla hemförsäkringar i någon månad.
 
Nu kan jag inte minnas vid vad det kostade mig att ha en hemförsäkring utan fackets inblandning, men jag ska definitivt ta reda på detta för att ha koll på hur mycket av det jag bokför som "A-kassa" egentligen utgör facklig avgift, och om det kan bli billigare att gå ur facket och köpa hemförsäkring själv istället. Facket har jag inget behov av, och kommer inte heller ha. A-kassan är dock idiotiskt att gå ur.
 
Och lite i förbifarten efter alla räkningar (förutom a-kassa):
 
Kvar på kontot: 5064,64 kr (mitt konto kopplat till mitt VISA-kort)
Överföring till Avanza: 6500 kr (överföring till Avanza denna lön)
Buffertsparande: 1000 kr (500 kr denna lön)
Investerat: 13 824,10 kr (allt från förra lönen)
Likvida medel:
6676 kr
 
Lönen för mig kommer som tidigare sagt den 15:e.
Utöver detta så har jag lagt 1500 kr på ett e-sparkonto för att gardera mig ytterligare utifall att denna månad blir dyrare än beräknat. Blir det inte så, så landar pengarna hos Avanza.
 
Ha det!
Skuldfri

Kommentarer

Postat av: Farbror Joakim

Publicerad 2013-07-19 20:52:40

Får man fråga varför du är med i facket? A-kassan förstår jag såklart, men för mig är facket bara en stor kostnad! Jag har varit i kontakt (från arbetsgivarens sidan) med Metall ett antal gånger. Blir alltid road över att de har problem att förklara sina egna avtal... Hoppas fackförbunden sköter det snyggare när det gäller sina medlemmar!

Svar: Jag skrev ju i inlägget att jag inte ville gå med i facket då jag ringde, men personen jag pratade med fixade det åt mig ändå. Ska som sagt kolla vad som blir billigast.
skuldfritt.blogg.se

Postat av: aktieboom

Publicerad 2013-07-20 14:22:28

Mat 82 kr på 16 dagar? Låter inte särskilt troligt.

Svar: Titta igen på datumet. 15 Juli - 31 Juli. Inlägget postat den 17:e, så det är två dagar, inte 16.
skuldfritt.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela