@skuldfri

Ung man utan en enda krona i lån eller andra skulder. Äger egen bostadsrätt. Följ min väg till ett större kapital via aktiehandel! Finns på twitter, @skuldfri

Mitt mål och lite bakgrund

Publicerad 2013-07-12 15:41:22 i Allmänt,

Nästan alla böcker jag läst som tar upp handel med värdepapper i olika former tar upp målsättning som något viktigt. Mitt mål med mitt sparande är väldigt enkelt egentligen, jag vill helt enkelt bara ha mer pengar. Jag sätter målet högt och siktar på en miljon.
 
"Hope for the best, plan for the worst 
and maybe wind up somewhere in the middle"
- Bright Eyes - Loose Leaves
 
Jag är fortfarande hyfsat ung (ung nog för att vara medlem i Unga Aktiespararna). Mina pengar under åren som ung vuxen med eget boende har jag inte investerat i värdepapper, utan i vad jag vill kalla livserfarenhet. Jag har rest runt i nästan 20 länder de senaste åren, gjort en massa saker som jag alltid velat göra, köpt prylar jag vill ha och haft det allmänt bra, helt enkelt.
 
Så jag ångrar inte en enda krona av dessa pengar som jag spenderat under åren. Jag ser det faktiskt nästan som en investering; en investering i livserfarenhet och att växa som person. Under nästan alla resor har jag rest helt ensammen, utan vänner med mig, och jag har mött så många intressanta personer under åren, fått vänner världen över och lärt mig så mycket om livet.
 
Och nu då? Nu har jag en lite bättre lön än vad jag hade då, inte en markant ökning, men ändå någon tusenlapp mer. Förra vintern började mitt intresse för värdepapper, och helt utan kunskap slängde jag mig in i aktiehandeln. Det säger nog sig självt att det gick åt helvete. Köpte några aktier för drygt 1000 kr, sålde några veckor senare. Med den tidshorisonten, utan kunskap, och ett courtage på mininum 99 kr så var den idén dödfödd, vilket jag snart kom att förstå.
 
Men nu är jag back in business, klokare, mer påläst och med mer pengar.
Förhoppningsvis så får jag så småningom pengar till mer resande.
 
Ha det!
Skuldfri

Kommentarer

Postat av: Johan

Publicerad 2013-07-17 20:52:45

Detta låter spännande, kommer börja följa dig! Är inne i lite av samma situation, börjar intressera mig för värdepapper och vill helt enkelt bli bra på det här. Hur gammal är du nu? Vilka böcker är det du har läst?

Svar: Tack, kul att höra! Jag är i 25-årsåldern. Har läst Aktie- och fondhandboken, Så kan alla svenskar bli miljonärer, Ung Privatekonomi, Vägen till din första miljon med flera. En massa online-läsning också, tänkte göra ett inlägg om det någon gång.
skuldfritt.blogg.se

Postat av: B

Publicerad 2013-07-29 22:02:43

Kul, lycka till! Ska försöka följa dig med jämna mellanrum.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela