@skuldfri

Ung man utan en enda krona i lån eller andra skulder. Äger egen bostadsrätt. Följ min väg till ett större kapital via aktiehandel! Finns på twitter, @skuldfri

Att spara 48% av lönen

Publicerad 2013-07-13 17:14:00 i Allmänt,

 
En drink och lite läsning på balkongen efter jobbet. Ja, jag jobbar lördagar ibland.
 
Min lönespecifikation kom i fredags, och på måndag har jag pengarna på kontot. Lönen blev ungefär som beräknat, 17 367,84 kr efter skatt. Som jag nämnt tidigare så har jag inte hög lön. Jobbar i och för sig inte heltid. Huvudsaken är att jag får ekonomin att gå runt och att jag har råd att spara!
 
När jag fick den faktan svart på vitt så kunde jag göra en liten beräkning på hur mycket jag kan spara denna månad, och 8500 kronor lägger jag ribban på. Då räknar jag alltså med att kunna spara ~48% av min lön denna månad! Inte så jäkla illa ändå, va?
 
Jag vill redovisa hur det är möjligt lite mer, och då får vi djuploda lite i mina utgifter. Tag en titt på mitt första inlägg med utgifterna jag hade. Imorgon är min sista arbetdag (ja, jag jobbar även söndagar ibland), sedan har jag semester. Semester innebär nästan ingenting i bensinkostnad. Säg 6-700 kr, max. Jobblunch blir det förstås ingen. Alkhol räknar jag på 1000 kr, max!
 
Motocross-utgiften är oroande, men jag tror att jag har reservdelar, oljor och annat för att klara mig på en bra nivå där denna månad, trots att ledighet leder till mer åkning. Jag räknar med under 1000 kr där. Telefonräkningen har jag redan betalt innan lönen kommer, likaså interneträkningen. Kvar är a-kassa, hyra och frisktandvårdsabonnemang. Möjligen bilförsäkring, illa av mig att inte ha koll på när den kommer.

Har ordnat en automatisk överföring på 500 kr till buffertsparandet varje månad, och resten som blir över efter fasta utgifter, övriga räkningar, nöjen och annat sparar jag. Men, allt går inte till aktier. Av de 8500 kr jag planerat att spara denna månad så blir nog 1000 kr kvar på kontot; jag vill alltid ha litet kvar på kontot i månadens slut också.
 
Sedan så har jag fört över 14 000 kr till mitt konto på Avanza, borde komma in måndag. Och på måndag för jag över ytterligare 7500 kr, då lönen landat på mitt lönekonto.

Summa totala tillgångar, måndag, (i pengar):
Lön: 17 367,84 kr 
Kvar på kontot: 179,31 kr (går inga mer pengar innan måndag)
Pengar till Avanza: 14 000 kr 
Buffertsparande: 500 kr
Totalt: 32067.15
 
Totalt att investera: 22500 kr.
Jag tänker försöka få till en så bra riskspridning som möjligt på dessa 22500 kr. Tips från er mer erfarna läsare är så väldigt välkommet!
 
Ha det!
Skuldfri

Kommentarer

Postat av: Chrimatistikos

Publicerad 2013-07-15 21:24:26

Damn vad sjukt. Min balkong ser exakt ut sådär och jag har samma möbler. Trodde bilden var tagen hemma hos mig först. Läskigt :)

Postat av: Kanjagblirik

Publicerad 2013-07-15 21:46:48

Ser hur härligt ut som helst! Verkar ju vara en bra utsikt också. Balkong gör mycket! Måste skaffa en till nästa lägenhet.

Riktigt bra om du lyckas spara undan så mycket i %
Semestern kan ju annars bli dyrare än man tror, dessutom så är man ju inte på jobbet och spenderar tid vilket gör att man har tid att spendera pengar..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela